Рано чи пізно власники автомобіля задаються питанням, як діє глушник, особливо, коли він виходить з ладу. У цій статті мова піде про стандартні глушники, які встановлюють на заводі виробнику авто, такі глушники ще звуться «стокові».
Відразу варто обмовитися, що глушником називається тільки остання деталь вихлопної системи, яка закінчується вихлопною трубою, ну а її ми завжди бачимо в автомобілі, особливо коли працює двигун. Стає зрозуміло, де глушник в машині всередині? Він знаходиться під кузовом в задній частині автомобіля і з’єднаний з іншими компонентами вихлопу за допомогою сполучних труб.
Як влаштований глушник?
Глушник вихлопної системи складається з таких частин: сполучні труби, розташовані по обидва боки від бочки глушника, і сама бочка. Труби можуть мати невеликі кути або вигини, що дозволяють найбільш зручно розмістити і закріпити глушник під кузовом автомобіля.
Глушник виконує три функції:
- заглушає звукову хвилю до прийнятної людському слуху величини;
- знижує температуру вихлопних газів;
- виводить відпрацьовані гази за межі автомобіля через вихлопну трубу.
На останніх двох пунктах зупинятися сенсу особливого немає, а ось на першому, обов’язково варто.
Бочка стандартного глушника всередині складається з камер, з’єднаних патрубками, через які рухаються відпрацьовані гази. Такі патрубки можуть мати перфорацію, можуть мати змінний діаметр. Самі камери можуть мати різний обсяг, і різне розташування входу і виходу патрубків всередині (див. фото). Іноді в бочці стандартного глушника використовуються звукопоглинаючі термостійкі наповнювачі.
Як працюють глушники?
При попаданні звукової хвилі від працюючого двигуна в бочку глушника, хвиля починає переломлюватися, дробитися, відбиватися, перевідбиватися і гаситися в камерах, патрубках і іншими засобами, які застосовувалися при створенні глушника. В результаті, на виході звук виходить сильно зменшеним.
Залежно від двигуна автомобіля, рівень компенсації шуму в бочці глушника залежить від:
- кількості камер;
- від кількості і розміру отворів усередині конструкції;
- від кількості та діаметру труб, що входять в бочку глушника і які з’єднують камери;
- від застосування звукопоглинального матеріалу.
Ефективність цього процесу ми можемо бачити самі, автомобіль працює тихо, якщо його вихлопна система і сам глушник справні. І хоча звукову хвилю така будова глушника гасить відмінно, але виникає один побічний ефект.
Крім звукової хвилі по всій цій системі рухаються і самі відпрацьовані гази, які починають гальмуватися і створювати завихрення. Іншими словами з’являється опір, який діє протилежно нормальному руху вихлопних газів, такий опір носить назву протитечія. Протитечія починає впливати на роботу двигуна, ускладнюючи вивід відпрацьованих газів з камер згоряння, що призводить до втрати потужності.
Як бачимо, за ефективне зменшення шуму в стандартних (стічних) глушниках доводиться платити втратою потужності автомобіля.
Чому глушники різні?
І ще один момент, на якому варто зупинитися, це чому стічні глушники настільки різні. Вони відрізняються не тільки габаритними розмірами, діаметром приєднувальних труб, але і внутрішньою будовою.
Всі глушники грають однакову роль, але відрізняються між собою. Чому це відбувається?
Глушники бувають різними, так як їх конструюють з урахуванням:
- типу і потужності двигуна авто;
- типу паливної системи;
- конфігурації кузова автомобіля і розміщення глушника під ним;
- застосування різних технологій гасіння звукової хвилі, яким віддає перевагу той чи інший виробник авто.
Найчастіше виробники автомобілів намагаються знайти баланс між мінімізацією протитечії і якісним зменшенням рівня шуму від працюючого авто, в залежності від марки та моделі. І в кожному випадку такі розрахунки індивідуальні.
Про автора