Що таке прямоточна вихлопна система і що дає прямоток на машині?

Що таке прямоточна вихлопна система і що дає прямоток на машині?

Зробити свій автомобіль краще, що може бути цікавіше, особливо якщо це зачіпає не тільки зовнішні поліпшення, але і покращує ходові характеристики. Одним з найпростіших і щодо бюджетних варіантів досягти комплексного ефекту є повна або часткова модернізація вихлопної системи авто (тюнінг). З цією метою слід встановити прямоточний глушник замість стандартної заводської деталі – стокового глушника. Що таке прямоток і що він дає, про це мова і піде нижче.

Якщо ви придбаєте повноцінний спортивний глушник, то можете розраховувати на такі ефекти:

  • деякий приріст корисної потужності (величина приросту дуже залежить від різних факторів);
  • зміна звучання роботи двигуна на низький, приємний, як би спортивний тембр;
  • стайлінг (поліпшення зовнішнього вигляду вашого автомобіля), який досягається за рахунок оригінальної насадки на вихлопну трубу глушника, виготовлену з відполірованої нержавіючої сталі, і має цікавий дизайн;
  • збільшення терміну життя системи вихлопу, (при установці якісних комплектуючих, які куди частіше зустрічаються саме в спортивному виконанні).

Погодьтеся, те, що дає прямоточна вихлопна система, звучить досить привабливо. Та й популярність у автолюбителів на установку саме такого вихлопу зростає. Це характерно для будь-яких автомобільних марок, як вітчизняних, так і зарубіжних.

Що значить прямоточний глушник?

Перш ніж відповісти на питання, прямоточний глушник, що це? Напевно варто коротко написати, що означає стандартний, стоковий, заводський глушник і вихлопна система в цілому.

У вихлопної системи автомобіля кілька важливих функцій:

  • компенсація звукової хвилі, що виникає під час детонації паливної суміші в камері згоряння, до прийнятного рівня для людського слуху;
  • відведення вихлопних газів від камер циліндрів, після їх згорання;
  • поетапне охолодження згорілих газів, перш ніж вони покинуть межі автомобіля;
  • запобігання водія і пасажирів від дії отруйних газів, що виникають при роботі двигуна;
  • зниження рівня токсичності вихлопних газів, що викидаються в атмосферу;
  • створення резонансних зон розрядження в колекторі, для поліпшення випуску згорілих газів і оптимізації наповнення камери згоряння новою порцією паливної суміші.

Найважливішими для нашої теми є перший і останній пункти. Важливо також зауважити, що зниження рівня токсичності вихлопних газів досягається за рахунок роботи (при його наявності) каталізатора, а точніше каталітичного нейтралізатора, спеціальної деталі в вихлопі, яка дозволяє розкласти ще в процесі руху відпрацьованих газів по вихлопу, особливо шкідливих речовин на менш шкідливі і нешкідливі.

Тепер про глушник, він виконує тільки дві функції: глушіння звукової хвилі і вивід охолоджених відпрацьованих газів за межі автомобіля в навколишнє середовище. Тут нас буде цікавити тільки перша функція.

У стічних, заводських глушники компенсація звуку здійснюється за допомогою системи камер і «дзеркал», які багаторазово відбивають, затримують, перерозподіляють, заломлюють і розсіюють звукову хвилю (див. малюнок). Роздрібнена таким чином хвиля звуку на виході виходить цілком прийнятною для нашого слуху, а в деяких випадках вдається досягти відчутної тиші при малих обертах двигуна. Так ось звук в спортивному глушнику гаситься абсолютно іншим способом.

Звукова хвиля ефективно компенсується усіма цими камерами, «дзеркалами» і відбивачами, однак слідом за нею, і по цьому ж маршруту рухається потік відпрацьованих газів, який зустрічає на своєму шляху різкий опір і перешкоду. В результаті виникає «затор» і поява ефекту опору основному руху газів у вихлопній системі. Таке явище носить назву протитечія. Саме протитечія не дозволяє в повній мірі і ефективно звільняти камеру згоряння від згорілих газів, що призводить до зменшення корисної потужності, а найбільш значущим його генератором є заводський варіант глушника.

Чим краще прямоточний глушник? Прямоток дає можливість уникнути появи протитечії або ж дозволяє звести її до мінімуму.

Як влаштований прямоточний глушник?

Прямоточний глушник складається всередині банки (в невидимій оку частини виробу) з наскрізної, суцільно перфорованої труби, що має велику кількість отворів різного діаметру і розміру. Така труба загортається в спеціальний термостійкий і зносостійкий ізоляційний матеріал, який виконує роль поглинача звукової хвилі. Звук, проходячи через отвори перфорації різного діаметру і розміру, заломлюється і компенсується в ізоляційному матеріалі.

Що дає прямотокам така будова:

  • досить високий рівень компенсації звуку;
  • відсутність явища протитечії;
  • поява низькочастотних, спортивних ноток в звуці роботи двигуна (не дає прямоточний вихлоп такого ж ефекту, як стандартний глушник за рівнем гасіння шуму, хоча чи можна вважати це недоліком?)

В результаті прямоток дає можливість краще відводити відпрацьовані гази від двигуна, така його властивість безпосередньо використовується в спорті. На гоночні автомобілі встановлюється спортивна вихлопна система такого ж типу, правда в більш агресивному варіанті.

Скільки потужності дає прямоток?

Щоб відповісти на питання, скільки прямоток дає потужності, слід розуміти, що корисна потужність двигуна залежить від безлічі факторів. Якщо ви вирішите встановити спортивний глушник, але при цьому не будете модернізувати вихлопну систему абсолютно, а також деякі компоненти і вузли двигуна, то на відчутний результат не варто сподіватися. В цьому випадку ви отримаєте від сили 1-2% приросту потужності і то на певних оборотах роботи двигуна.

Наведу простий приклад, ви вирішили ставити прямоточний глушник, але у вихлопній системі стоїть штатний каталізатор, в цьому випадку взагалі можна забути про позитивний ефект від такого глушника. Приросту потужності просто не буде.

З іншого боку, ви повністю поміняли вихлопну систему:

  • вварили прямоточний глушник;
  • поставили прямоточний резонатор;
  • всі трубопроводи в вашому вихлопі не створюють турбулентних завихрень і опору руху згорілих газів;
  • поміняли каталізатор на спортивний і високопродуктивний (або прибрали його зовсім);
  • довжина всіх труб в колекторі у вас однакова для всіх циліндрів, а всередині труб ніщо не перешкоджає течії відпрацьованих газів;
  • підібрали колектор, що дозволяє найкращим чином використовувати резонансні зони розрядження в районі випускного клапана;
  • модернізували деякі елементи двигуна, паливної системи і т.д.

При такому комплексному підході, можна очікувати 15-20% (іноді і більшу) надбавку корисної потужності для автомобіля, і такий ефект дає прямоточний глушник і спортивний вихлоп в цілому, якщо правильно підійти до тюнінгу. Важливим є якісна настройка всіх елементів один щодо одного після установки, тільки тоді можна отримати найбільш оптимальний ефект.

Як бачите, варіант з надбавкою потужності вимагає більш серйозного підходу. Однак якщо у вас немає бажання витрачати гроші на тюнінг всього вихлопу, то установка тільки прямоточного глушника дозволить вам змінити звук, а також значно поліпшити зовнішнє враження від вашого авто, в тому числі і за рахунок насадки на вихлопну трубу глушника. Не переживайте, що прямоток сам по собі не особливо допомагає в збільшенні потужності, адже він при цьому і не буде служити причиною збільшеного споживання палива, яке неодмінно відбувається при збільшенні потужності на підставі проведеного тюнінгу.

Який прямоточний глушник краще?

Який прямоточний глушник купити конкретно під вашу модель і марку автомобіля? Це дуже важливе питання і вимагає допомоги фахівців, адже в цьому випадку важливими є всі деталі, від діаметра з’єднувальних труб, до величини банки і довжини глушника і резонатора.

Щоб правильно підібрати прямоточний глушник, вам слід врахувати:

  • модель і марку вашого автомобіля;
  • потужність і тип двигуна;
  • тип і особливості паливної системи;
  • особливості монтажу прямотока;
  • можливість внесення змін і доробок у систему кріплення і заднього бампера авто.

Є варіанти спортивних глушників, які розробляються спеціально під конкретні марки і моделі автомобілів. Часто такі прямотоки навіть не вимагають внесення доробок, і кріпляться на штатну систему кріплення. Це ж стосується і змін заднього бампера, які також не потрібні. Є варіанти для різних автомобілів, варто поцікавитися. Але в будь-якому випадку вибирати вам, чого ви хочете.

About the author

admin administrator