Питання пов’язані з роботою вихлопної системи автомобіля є досить частими, особливо якщо стикаєшся з її поломкою або хочеш зрозуміти принцип її роботи. Щоб відповісти на питання, чим резонатор відрізняється від глушника, варто спочатку обмовитися про їх головні функції.
Резонатор і глушник входять до складу налаштованої вихлопної системи, і тут слово «налаштованої» слід підкреслити. Так як і форма, розмір, внутрішня будова і резонатора, і глушника, а також з’єднуючих труб, їх форма, довжина і діаметр, все це розраховується на спеціальних стендах при розробці автомобіля і підпорядковується строгим залежностям.
Що значить «налаштований вихлоп»? Це вихлопна система вся цілком, розроблена спеціально під конкретний двигун і під конкретну паливну систему авто таким чином, щоб корисна потужність, витрата палива і рівень шуму від роботи двигуна перебували в кращому балансі. Саме тому будь-які «саморобні» елементи вихлопу можуть змінити картину і негативно позначитися на роботі автомобіля. Наприклад, збільшиться витрата палива, впадуть обороти двигуна, зменшиться термін роботи мотора до капремонту, і т.д. Не можна просто взяти і вирізати резонатор, вставивши замість нього трубу, і думати, що зміниться тільки звук.
І так, основна функція резонатора і глушника – це зменшення шуму і компенсація імпульсу, що виникають при роботі двигуна, а точніше від детонації паливної суміші в камері згоряння, яка фактично супроводжується вибухом, і дуже гучним. Щоб в цьому переконатися, демонтуйте вихлопну систему і включіть двигун.
Ось перелік функцій зв’язки резонатор + глушник:
- гасіння шуму від роботи двигуна;
- згладжування імпульсу або пульсацій (резонатор);
- охолодження відпрацьованих газів в процесі руху по вихлопу і виведення їх за межі авто;
- запобігання нижньої частини кузова від гарячих вихлопних газів.
Основне призначення глушника і резонатора
На питання, де глушник, а де резонатор у вихлопній системі, відповісти легко. Резонатор завжди буде ближче до двигуна, а глушник відповідно далі, якщо рухатися від мотора по вихлопному тракту. Глушник і резонатор чим відрізняються, якщо і той і інший виконують роль гасіння звукової хвилі? Резонатор гасить низькочастотні звуки, особливо що носять піковий (резонансний) характер, а також згладжує пульсації. Глушник виконує роль остаточного гасіння звуку, аж до прийнятного людському слуху, по всіх частотах. Якщо прибрати резонатор і залишити тільки глушник, то з’являться басові нотки при роботі двигуна, іноді на рівні не допустимому за існуючими нормами, це варто враховувати, щоб не отримати штраф. Також зменшиться ресурс роботи глушника, і може загубитися корисна потужність двигуна.
Для деяких малолітражних двигунів невеликої потужності функцію резонатора і глушника об’єднують, але це розглядається як виняток. Звичайна будова вихлопу на увазі все ж наявність і резонатора, і глушника.
Про автора