Без сумніву, вихлопна система в автомобілі – це багатофункціональна система. Що дає вихлопна система? Вона, як і інші компоненти силового агрегату авто, грає важливу роль не тільки в коректній, але і в оптимальній роботі двигуна.
На що впливає вихлопна система:
- витікання відпрацьованих вихлопних газів від двигуна в навколишнє середовище з відповідним зниженням їх температури (іноді токсичності);
- гасіння звукової хвилі, що виникає від детонації паливної суміші в камерах згоряння двигуна;
- поширює ударні хвилі в газовому середовищі.
І все три пункти впливають на роботу двигуна, а як саме, варто розібратися детальніше
Як вихлопна система впливає на ККД двигуна?
Вихлопна система впливає на потужність двигуна, в наступному сенсі. При гасінні звукової хвилі в штатному глушнику, а також зниженні шкідливих викидів приблизно каталізаторі (каталітичному нейтралізаторі), з’являється ефект зворотного тиску відпрацьованих газів. Такий тиск погіршує продування камер згоряння, і чим більше такий тиск, тим більше втрата потужності. Цей ефект добре помітний в ситуаціях, коли вихлопну трубу перекривають чим-небудь. Тут двигун починає «задихатися» і повністю припиняє роботу.
Щоб знизити втрату потужності, слід поліпшити продування камер згоряння, що часто приймається за збільшення кінських сил. Хоча поліпшення продувки лише зменшує втрати, проте відразу ж вихлопна система впливає на витрату палива. Чим краще продувається камера згоряння, і чим краще заповнюється паливної сумішшю, тим вище робочі характеристики двигуна, і тим більше витрата палива.
Як ще вихлопна система впливає на потужність?
Одним з найбільш значущих ефектів, за допомогою яких вихлопна система може впливати на тягу двигуна, є використання ударної хвилі в газовому середовищі вихлопної системи. Справа в тому, що таку хвилю, що виникає після випуску відпрацьованих газів і детонації паливної суміші, що виникає в одному циліндрі, можна використовувати корисно при роботі випускної і впускної систем. Якщо правильно налаштувати вихлопну систему, то ударна хвиля з одного циліндра буде створювати зону розрядження біля випускного клапана іншого циліндра в той момент, коли відбувається процес остаточного виведення відпрацьованих газів і надходження в камеру згоряння паливної суміші. В цьому випадку, клапан впускання відкривається дещо раніше спеціально, щоб ця створена зона розрядження сприяла кращому надходженню паливної суміші, а це природно призведе до поліпшення ККД двигуна. А сама вихлопна система впливатиме на динаміку автомобіля в кращу сторону.
Резонансну систему створення зон розрядження від ударних хвиль біля випускного клапана виробники авто намагаються найефективнішим чином розрахувати для робочих, найбільш часто використовуваних оборотів двигуна. Саме тому такі обороти найбільше рекомендуються при експлуатації авто. Не важко здогадатися, що деякі інші частоти обертів двигуна можуть потрапляти в анти резонансні області і приводити до ефекту протилежного. І в заводській системі вихлопу часто передбачені спеціальні конструктивні рішення, щоб згладити цей ефект.
Чи можна поставити глушник від іншої машини?
Ви самі можете зрозуміти, до якого дисбалансу може привести спроба встановити глушник або вихлопну систему від іншого автомобіля, або навіть від авто цієї ж моделі, але з іншими характеристиками двигуна і паливної системи. Заводські настройки порушаться, і ви отримаєте більшу витрату палива при далеко неоптимальному ККД. Це ж стосується і установки саморобних глушників і інших елементів вихлопної системи.
Щоб витрата палива була оптимальною, а сам автомобіль знаходився в кращому поєднанні роботи всіх систем, проводиться взаємна настройка:
- вихлопної системи;
- впускних і випускних каналів головки;
- фазировки двигуна;
- (установки) правильного впускного колектора;
- системи живлення і запалювання.
Будь-яке порушення в правильному взаємному налаштуванні всіх компонентів буде приводити до зменшення ККД і втраті корисної потужності. І навпаки, чим ближче ви будете наближати настройку до оптимальної, саме для вашого автомобіля, тим краще будуть проявлятися його характеристики. Саме це часто й зауважується, як надбавка потужності.
Якщо ви вирішили зробити заміну вихлопної системи із заводської (штатної) на будь-яку іншу, наприклад, прямоточну, вам слід враховувати роботу нової системи глушника і її вплив на всі інші вузли. Тут потрібно налаштування всіх зазначених систем і на спеціальному обладнанні, якщо ви хочете отримати позитивний ефект від використання нової системи вихлопу.
Про автора