Переважна більшість автомобілів де що нового року випуску, забезпечуються спеціальним елементом – каталітичним нейтралізатором (каталізатором), який встановлюється в вихлопну систему відразу за колектором або приймальною трубою. Каталізатор відповідає за зменшення шкідливості відпрацьованих газів автомобіля, що важливо для екології, ну і відповідає нормам викидів, існуючим у нас в країні для автомобілів.
Однак в нашій країні з каталізаторами існує кілька проблем:
- по-перше, дуже багато б/в автомобілів потрапляє в країну або продається на ринку, а значить встановлені в них каталізатори або вийшли з ладу, або близькі до цього, а купити новий каталізатор і дорого, і його міняти доведеться досить часто;
- по-друге, паливо низької якості у нас в країні призводить до зменшення терміну служби каталізатора, а вийшовший з ладу каталізатор є проблемою для нормальної роботи двигуна.
У зв’язку з цим виникає популярна ситуація, коли каталізатор видаляється з вихлопної системи абсолютно. Такий підхід повністю усуває несправності з каталізатором в автомобілі, поліпшується робота двигуна, істотно зменшуються витрати на ремонт вихлопу, якщо порівнювати з купівлею нового каталізатора.
Замість вилученого каталізатора встановлюють:
- просту трубу з фланцями, що відповідає розмірам каталізатора;
- звичайний полум’ягасник;
- колекторний полум’ягасник, який уварюють у корпус старого каталізатора.
Ми рекомендуємо останній варіант, і справа ось у чому. Каталізатор, коли був встановлений в вихлоп, зменшував температуру і швидкість руху відпрацьованих газів. Саме під таку температуру і швидкість руху газів були розраховані резонатор і глушник. Після видалення каталізатора температура і швидкість вихлопних газів будуть безпосередньо впливати на резонатор і глушник, що зменшить їх ресурс роботи. Колекторний пламегаситель кілька згладжує це навантаження, і на відміну від звичайної труби, захищає решту вихлопної системи. Плюс його будова дозволяє дещо зменшити рівень шуму від роботи двигуна, який також збільшитися після видалення каталізатора.
Однак при видаленні каталізатора з вихлопної системи виникає один побічний ефект.
Призначення лямбда зонда
Щоб коригувати роботу автомобіля і двигуна на рівні ЕБУ (електронного блоку управління) або бортового комп’ютера, відпрацьовані гази перевіряються на рівень вмісту кисню в вихлопі за допомогою датчика лямбда зонда. Відомості про рівень кисню подаються в комп’ютер, який автоматично буде регулювати паливну суміш.
У старих автомобілях стояв один кисневий датчик, між колекторної трубою і каталізатором. Однак для автомобілів зі стандартом ЄВРО – 4 і вище, в вихлопну систему встановлюють два датчика кисню: один між колектором і каталізатором, а другий кисневий датчик на виході відпрацьованих газів з каталізатора.
При видаленні каталізатора з автомобіля другий датчик лямбда зонда буде видавати на приладовій панелі водія сигнал про помилку Check Engine, а відомості по несправному каталізатору будуть трактуватися бортовим комп’ютером, як привід коригування паливної суміші. Це часто призводить до збільшення витрати палива і не оптимальною роботі двигуна.
Як вирішити проблему з лямбда зондом?
Є три способи вирішення проблеми з другим (каталізаторним) датчиком лямбда зонда:
- установкою механічної обманки лямбда зонда;
- установкою електронної обманки лямбда зонда;
- перепрошивкою програмного забезпечення бортового комп’ютера автомобіля під варіант з віддаленим каталізатором, щоб усунути помилку і правильно налаштувати паливну суміш.
Всі три пункти потребують коментарів, і ми почнемо з останнього. Нова прошивка програмного забезпечення автомобіля вимагає наявність обладнання та фахівця високої кваліфікації з великим досвідом. Якщо встановлена перепрошивка буде некоректною, то автомобіль буде працювати неправильно, а це може спричинити проблеми. Тут є ризик, і якщо ви йдете на нього, то переконайтесь, що довіряєте свій автомобіль в надійні руки майстра.
Механічна обманка лямбда зонда
Установка механічної обманки лямбда зонда саме бюджетне рішення проблеми. У гніздо лямбда зонда вкручується обманка другого лямбда зонда, в яку вставляється сам лямбда зонд.
Обманка лямбда зонда має невеликий отвір, через який на датчик кисню будуть подаватися лише частково відпрацьовані гази, а значить, надлишок кисню також буде реєструватися лише частково. Плюс отвір має термостійку металеву сітку, а за нею керамічну крихту, що дозволяє очистити відпрацьовані гази, перед їх потраплянням на датчик.
По суті, механічна обманка лямбда зонда це мінікаталізатор (обманка каталізатора), який буде працювати тільки для того, щоб датчик кисню реєстрував коректний склад відпрацьованих газів і передавав на бортовий комп’ютер відповідні дані.
Є варіанти простіших механічних обманок лямбда зонда, без внутрішнього наповнення. Такі обманки може виготовити хороший токар на верстаті за короткий час.
Після установки механічної обманки лямбда зонда перестає загорятися помилка Check Engine на приладовій панелі.
Електронна обманка лямбда зонда
Хоч установка механічної обманки і є найбільш дешевим варіантом вирішення проблеми, але вона не завжди приводить до бажаного результату, адже вона розрахована на стандарти Євро 2 і Євро 3. Навіть на автомобілях ЄВРО – 4 стандарту помилка Check Engine може не зникнути, після установки механічної обманки. І в переважній більшості випадків не виходить усунути помилку на автомобілях стандарту ЄВРО – 5.
Також не завжди є місце для установки механічної обманки, це залежить від специфіки будови кузова автомобіля і конфігурації вихлопної системи.
Щоб вирішити проблему з ЄВРО – 4, 5 і випадками, коли не виходить встановити механічну обманку лямбда зонда, застосовується електронна обманка лямбда зонда (електронний емулятор).
Електронна обманка – це плата, яка включена в ланцюг зв’язку з бортовим комп’ютером. Така схема дозволяє скоригувати сигнал, що посилається від датчика лямбда зонда на комп’ютер автомобіля, як ніби каталізатор у вихлопній системі є і він працює справно.
Звичайний лямбда зонд має сигнальні контакти і електронагрівач. Нагрівальний елемент дозволяє нагріти в холодну пору року датчик, так як справний каталізатор починає працювати тільки після нагрівання до 360 градусів. До нагревателя зазвичай підводяться білі дроти.
Змінена схема стосується тільки сигнальних контактів і не зачіпає електронагрівач датчика. У найпростішому випадку в електронну обманку лямбда зонда включається резистор високого опору і конденсатор на 1 мкФ, (проста схема електронної обманки лямбда зонда приведена на малюнку).
Величина опору резистора і ємкості конденсатора підбирається в залежності від моделі автомобіля і характеристик його двигуна.
Варто відзначити, що в продажу є вже готові електронні обманки лямбда зонда, які встановлюються в ланцюг і дозволяють відразу вирішити проблему відсутності каталізатора у вихлопній системі і помилки Check Engine. Такі варіанти можна придбати, наприклад, в інтернет магазині (https://glushitel.zp.ua/). Нормальні ціни, замовлення по інтернету, швидка доставка, є можливість замінити і купити інші запчастини вихлопу до своєї машини.
Висновки
Якщо ви прийняли рішення зовсім видалити каталізатор з вихлопної системи вашого авто, то усунути проблеми з лямбда зондом і помилкою Check Engine можна одним із запропонованих способів. Для автомобілів минулих років випуску, найкращим варіантом буде установка механічної обманки лямбда зонда під відповідний стандарт ЄВРО – 2, 3, 4. Для деяких моделей авто зі стандартом ЄВРО – 4, а також автомобілів ЄВРО – 5, швидше за все вам знадобиться установка електронної обманки.
Електронну обманку ви можете поставити і на автомобілі минулих років випуску також, але вона дорожче коштує, а переплачувати в цьому випадку особливого сенсу не має.
Емулятори лямбда-зонда – Підібрати
Обманка лямбда зонда Євро 4 – Підібрати
Обманка лямбда зонда Євро 2 – 3 довга – Підібрати
Про автора